Artikel

Nationale week zonder vlees “We just love ‘veggies”

Tekst: Neeltje Tuynman Fotografie:Neeltje Tuynman

Yes! Aanstaande 9-15 Maart 2020 gaan we massaal voor de nationale week zonder vlees. Althans…dat hopen we tenminste!

We hopen met Smaakvol NH deze campagne tot een succes te maken! Niet dat we veganisten zijn, want we hebben op Smaakvol NH tal van heerlijke recepten met vlees en zonder vlees.

Maar als je bewust bent van wat je kunt bereiken waneer je een week lang géén vlees eet, ga je vlees op een andere manier zien dan dat plakje ham op je broodje gezond.

Hieronder lees je alle voordelen van een vleesvrije wereld en een ‘vegan lifestyle’.

De hedendaagse cultuur kleurt zich tegenwoordig steeds meer in met zogeheten ‘modern hippies’, zogenaamde veganisten die een bewuste keuze maken voor het welzijn van mens, dier en onze planeet.

Maar waar gaat vegan precies over? Weten we eigenlijk wel waar we voor staan als ‘die hard’ vegan? Is it just to avoid the meat?

‘To be a vegan’ is de trend van nu. Vegan is hot. Vegan is mainstream. Maar waar staat vegan precies voor?

Zijn we als vegans te stereotyperen als: ‘veggies’ of ‘ sojamelk-drinkende vlees hatende baard-hipsters’?

Of staan we daadwerkelijk achter een goede filosofie? Kortom: Wanneer ben je een echte vegan?

Vegan is momenteel een ware ‘lifestyle’ geworden. Vele groepen (sub-) culturen in ons land noemen zich ‘veggie’ of ‘vegan’.

Een ‘vegan lifestyle’ is zelfs wereldwijd de trend binnen de voedselindustrie (food market), (efficiënte) productontwikkeling en bij uitstek ook in de (social-) media.

De ‘vegan lifestyle’ verbindt zich zelfs aan intrinsieke kernwaarden van de mens, zoals identiteit en authenticiteit, en komt op deze manier ook binnen bij de consument.

En terecht, want met deze ‘vegan lifestyle’ kunnen wij ons leven hier tenminste een beetje verantwoorden op aarde, als zorgzame creaturen die streven naar een schonere en duurzame wereld waarbinnen er een volmaakte harmonie bestaat tussen mens, maatschappij en dier.

En wie wil dat nu niet voor onze overbevolkte wereld, waarin de aarde steeds warmer wordt en wij steeds meer en meer verlangens koesteren in onze westerse welwarende kapitalistische productie-industrie en consumenten -wereld?

To be or not to be… vegan?

‘A Vegan world’ is niet alleen een utopie, maar een te behalen werkelijkheid van productie en consumptie.

De vegan kernwoorden duurzaamheid, milieuvriendelijk en plant based veroveren ook de (kapitalistische-) markt ten aanzien van schoonheidsproducten en andere aanverwante producten en diensten.

Allen pretenderen ze goed te zijn voor de gezondheid en daarnaast afkomstig vanuit een duurzame, ecologische (milieuvriendelijk) en diervriendelijke productie. Wat willen we nog meer?

Plant power!

De echte veganist ziet geheel af van producten van dierlijke herkomst.

De veganist zet zich met een morele overtuiging en idealisme af tegen de intens grote en scheve machtsverhoudingen binnen de voedselindustrie (de bio-industrie), die dieren gebruikt en misbruikt voor consumenten.

In de hyperkapitalistische wereld waarin er een miljardenindustrie omgaat in de productie en distributie van vlees, pleit de veganist voor een veganistische wereld zonder vleesconsumptie.

De vleesindustrie wordt vervangen voor de ‘Plant Power industry’, een industrie die zich richt op de productie en consumptie van volwaardige plantaardige voeding wat ten gunste komt van een harmonieuze en duurzame wereld.

No Use of Animals!

De dramatische gevolgen van het opwarmen van ons klimaat komt op de tweede plaats door de productie van vlees en zuivel.

Er is een grote uitstoot van broeikasgassen (CO2) door de veeteelt en sprake van een grote milieuvervuiling.

Denk aan de vermesting van de grond en de vraag naar enorme hoeveelheden water. Bij de productie van plantaardige producten is veel minder water nodig!

Veganisme maakt een einde aan de exploitatie en wreedheid van en naar dieren. En daarmee de uitbuiting van mensen in arme landen.

Veganisme is geen utopie maar een haalbare levensstijl waarin de wereld een rechtvaardige, gezonde plek is om te wonen met respect voor mens, dier en de maatschappij.

Vegans as ‘veggies’..

“‘Vegan’ is hip. Vegan is sexy. Vegan is hot. Vegan is stylisch. Vegan is luxury. Vegan is the new lifestyle!”

Op Instagram gaan ‘veggies’ helemaal op in hun ‘vegan lifestyle’. Deze ‘veggie chicks’ zijn alles behalve alternatieve kruidenvrouwtjes met geitenwollensokken, maar razend populair en totally hipster!

De populariteit van Instagrammers, bloggers en vloggers zorgt voor de verheerlijking van een persoon, product en lifestyle.

De impact van het gebruik van social media heeft een grote invloed op de individuele perceptie van de werkelijkheid.

Het posten van (vegan) beeldmateriaal op Instagram brengt een spiraal teweeg van compensatiedrang de ander te overtreffen.

Zo werkt Instagram nu eenmaal. Zo ook voor de ‘veggies’ onder ons. Voor de vegan producten en vegan lifestyle dus eigenlijk geen slechte ontwikkeling, want we pleiten allemaal voor een vegan utopische betere wereld.

En dat mag gezien worden! De zelfverheerlijking in een vegan jasje is vandaag helemaal verantwoord!

To be a veggie, creates a new one!

It’s cool to be vegan!

Vegan is de nieuwe productinnovatie en ontwikkeling voor vele marketingdoeleinden.

Behalve dat vegan een hype is, strookt het volledig met de ideologie van het creëren van een betere wereld!

In de gerichte communicatie is de duurzaamheid van producten en diensten het imago van nu.

Bedrijven richten zich volledig op de vegan lifestyle waarbij innovatieve milieubeschermende maatregelen vanuit de overheid maar ook in de productontwikkeling gewenst is.

Vegan is dus niet alleen voor de hippies onder ons, maar juist gericht op ‘the young urban capitals’, jonge (hoogopgeleiden) vrouwen (en ook mannen) die de trend willen volgen.

En dat is cool, want het dient een hoger doel, een ideologie; een betere wereld! En dat willen we allemaal!

That’s why vegan is good for you!

Tot slot zijn vegans veel gezonder dan niet veganisten, blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum.

De productie en consumptie van dierlijke producten heeft namelijk ook invloed op de volksgezondheid.

Diverse onderzoeken wijzen uit dat het grootschalige gebruik van antibiotica in de veeteelt een gevaarlijke resistentie van bacteriën teweegbrengt.

Ook worden vele kankersoorten in relatie gebracht met de consumptie van dierlijke voeding en gebruik van dierlijke producten. Tijd voor verandering dus!

De vegan lifestyle biedt kans voor een verantwoorde leefstijl voor iedereen! Een vegan product is ethisch en duurzaam van productie. Het gebruik van niet-chemische, biologische, organische en plantaardige producten is goed voor ons lichaam.

Als mens heb je immers maar een lichaam, een ziel! Take care of it!

Now Vegan? 5 Tips & Tricks for a vegan lifestyle:

  1. Eat plants. No animals… !
  2. Do your vegan homework…why vegan for a better world?!
  3. Think of it as an evolution…No need to be perfect vegan right now!
  4. Where to buy vegan food and products. Use the Internet, read books!
  5. Follow the ‘veggies’! Vegan Instagrammers, vegan bloggers and vloggers…

 

And now….. Tips for Vegan (easy) delicious Recipes:
  1. Make it Veggie-Easy !!
    Swap je traditionele gerecht met vleesvrije alternatieven, overal te koop in de supermarkt. Swappen is het nieuwe vegan happen! Lekker makkelijk en simpel voor een vleesvrije maaltijd!
  2. Make it Veggie- Colourful!
    Gebruik alle kleuren groente om van je bord een echt veggie feestje te maken! Very ‘veggie- Insta-proof’ en lekker! Leuk voor kids om mee te helpen bovendien!
  3. Make it Veggie- juicy!
    Zorg dat je veggie gerecht net zo heerlijk sappig, krokant en juicy is zoals je gewend bent op je bord waarin normaliter vlees is in verwerkt.
Finally… check our mainstream vegan recipes on…:
www.biofood.nl, www.veganchallenge.nl, www.lisagoesvegan.com, www.dehippevegetarier.nl

Read more..

Vegan (Food) books:
  1. Sanne van Rooij: Easy Vegan (Vegan Award beste Vegan kookboek 2018)
  2. Lisa Steltenpool: Vegarevolutie
  3. Kirsty Turner: But I Could Never Go Vegan
  4. Kim Julie Hansen: Vegan Reset
  5. Davis Frenkie: The Greem Kitchen
  6. Hugh Fearnley-Whittingsstall: Heel Veel Veg!

Follow:

Vegan Favorite Instagrams:
@VEGANCHALLENGE,@EATPLANTS,@VEGANTRAVEL,@VEGANDINNER, @VEGANBLISSLOVE, @_BALANSCELLE, @OMDATIKHETWIL, @VEGANDELIGHT_EDWIN, @LISAGOESVEGAN, @QUIRINESMIT, @WHATGWENWANTS, @PEOPLELIKEYOUANDMMENL, @DJUUULI, @THEVEGANTRAVELER, and so on…! CHECK IT!

VOLG ONS OP INSTAGRAM #SMAAKVOLNH


Alle rechten voorbehouden. Smaakvol Noord-Holland ©