Smaakmakers

De taarten van Sencha Bakery worden met veel liefde gebakken

Tekst: Smaakvol Noord-Holand Fotografie: FrankaFotografeert

‘Waarom begin je geen tweede zaak?’ vroegen de tevreden gasten van Sencha Lunchstore haar. Het leek verleidelijk om het succes van de eerste zaak een vervolg te geven met een nieuwe vestiging in een andere stad. Maar nee, dat was niet wat Loan Nguyen wilde. Als eigenaar van een “keten” zou ze het persoonlijke contact verliezen, en dat was niet de bedoeling. Toch wilde ze meer. Had ze meer te bieden. Het kon allemaal nóg leuker en nóg beter.

Aldus ontstond Sencha Bakery. Op de kop af twee jaar na het openen van haar eigen, persoonlijke lunchstore krijgt het succesverhaal van Loan een vervolg in de vorm van een bakkerij, waarin ze zich volledig kan richten op haar favoriete culinaire bezigheid: taarten maken. Taarten in alle vormen en maten, smaken en kleuren, maar met de gemeenschappelijke deler dat ze vanuit het hart zijn gemaakt.

Een eigen horecaonderneming

Na het overlijden van haar vader besloot ze het voor een nieuwe keuken gespaarde geld aan te wenden voor een reis door Australië. ‘Je leeft maar één keer,’ vertelt Loan, ‘en daar moet je wat van maken.’ Tijdens die reis kwam het diepere besef dat ze absoluut hart had voor haar baan in de zorg, maar dat dit wel een zware wissel op haar trok.

‘We stelden ons toen de vraag of we onszelf oud zagen worden met wat we nu doen.’ Toen ze daarop niet met een volmondig “ja” kon antwoorden, gooide ze het roer om. Een eigen horecaonderneming in Alkmaar was het gevolg en twee jaar later een bakkerij de logische volgende stap.

‘Verschillende bedrijven vroegen om taarten, en toen ineens begreep ik dat dat was wat ik wilde gaan doen.’ Sinds kort werkt ze elke woensdag in een buitengewoon pittoreske keuken in de Wageweg aan haar taarten. ‘Het moet nog wat aangekleed worden, meer huiselijk zeg maar,’ geeft ze aan, terwijl ze om zich heen kijkt.

Hoewel nu al charmant kan het altijd nog persoonlijker gemaakt worden. En met die persoonlijke aanpak onderscheidt Loan zich in de benadering van haar bedrijven, de benadering van haar klanten en vooral in de manier waarop zij haar taarten maakt.

Alle taarten zijn lekker

‘Ik haal inspiratie van internet, via blogs, Instagram en Pinterest enzo. Dan neem ik een recept en dan ga ik gewoon dingen weghalen en vervangen. ‘Op die manier creëert ze een aanbod dat niet alleen heel breed is, maar vooral ook heel uniek en eigen. Waar ze ooit begon met vier taarten, biedt ze er inmiddels al twintig aan. ‘Dat is leuk in de lunchstore, dan komen er mensen en dan kunnen ze niet kiezen,’ vertelt ze trots.

Die verrassing bij haar klanten ziet ze ook bij haar suikervrije, glutenvrije of vegan taarten. Ze vertelt: ‘Soms komen er mensen binnen met het idee dat er voor hen geen taartje in zit. Maar die heb ik dan wel. Dat is mijn cadeautje voor hen. Ik promoot dat ook niet zo, want dan gaan mensen het verwachten. Nu kan ik ze mooi verrassen en blij maken. Dat vind ik prachtig.’

‘Elke taart heeft zijn eigen smaak, zijn eigen charme’

Loan zit op de werkbank in haar keuken en voelt zich er nu al helemaal thuis. Ze vertelt honderduit en met aanstekelijke geestdrift over haar taarten. Toch is het tijd voor een moeilijke vraag: welke is nu eigenlijk de lekkerste? Ze schiet in de lach. ‘Alle taarten zijn lekker!’ antwoordt ze met een vanzelfsprekendheid die hoort bij iemand die achter haar product staat. ‘Elke taart heeft zijn eigen smaak, zijn eigen charme.

Eigenlijk zijn eigen liefde gekregen, bij het maken,’ vertelt ze. ‘Je kunt geen top drie maken, het draait allemaal om persoonlijke smaak en waar je trek in hebt.‘ Ze geeft aan dat ze best advies wil geven over welke taart het beste bij mij past, als ik eerst vertel waar ik behoefte aan heb. Toch verklapt zij later lachend een klein voorkeurtje: ‘Ik heb echt de beste cheesecake ever; stevig, smeuïg, fris en met diepgang.’ Het wordt zo enthousiast en blij gebracht, dat het wel bijna waar moet zijn.

Ons gesprek wordt kort onderbroken als een vriendin binnen komt lopen. Ze bewondert Loans nieuwe keuken, complimenteert de mooie locatie en daarna gaat het gesprek al snel over diverse wederzijdse kennissen. Misschien ontbreekt het aan huiselijkheid in de aankleding, maar aan de manier waarop ze zich er rond beweegt zou je denken dat we bij Loan thuis in haar keuken te gast zijn.

Streekproducten

Als we over de ingrediënten van haar taarten spreken is ook hier de visie van Loan helder en persoonlijk. ‘Ik wil natuurlijke producten. En dan zoveel mogelijk uit de streek, dus bijvoorbeeld Beemsterkaas enzo. En als het kan biologisch.’ Ze haast eraan toe te voegen dat het wel honderd procent om de kwaliteit en de smaak draait.

Als de smaak van biologische producten niet goed is, of minder dan andere producten, is de keuze snel gemaakt. ‘Ik ben niet dogmatisch in mijn bio,’ stelt ze simpelweg. En ook dat is logisch.

‘Het gaat mij ook niet om het geld,’ zegt ze, als we het over haar principes en idealen als taartenbakker hebben. ‘Ik wil gewoon dat mensen iets lekkers krijgen en dat ze het naar hun zin hebben.’ Wat Loan eigenlijk bedoelt is dat zij happy is als andere mensen dat ook zijn en dat dat in haar beleving het hoogst haalbare is als mens en ondernemer.

‘Ik heb nooit zo over het commerciële nagedacht,’ geeft ze aan, ‘ik denk meer vanuit het hartelijke.’ Uit het succes van haar lunchstore en het enthousiasme van de mensen en bedrijven die haar taarten kopen blijkt wel dat ze daarmee commercieel gezien de spijker op de kop heeft geslagen.

‘Alleen het allerbeste is goed genoeg voor haar klanten. De kwaliteit van de ingrediënten moet top zijn, de taarten moeten er top uitzien.’

Gastvrijheid

Aan het begin van het gesprek vroegen wij wat “Sencha” betekent. Loan legde uit dat dit Japanse groene thee is, wat je daar altijd overal bij krijgt. Het staat synoniem voor de gastvrijheid in Japan, waarbij het je een eer is om het beste van jezelf aan je gasten te geven. Toepasselijk? Beetje wel.

Toch gaat achter het persoonlijke element dat Loan in haar bedrijven en producten stopt een absolute horecaprofessional en perfectionist schuil. Alleen het allerbeste is goed genoeg voor haar klanten. De kwaliteit van de ingrediënten moet top zijn, de taarten moeten er top uitzien.

‘Ik ben geen patissier, en ik streef naar een Bourgondische look and feel, maar het moet wel mooi zijn.’ Om dat te onderbouwen haalt ze een rijk met eetbare bloemetjes versierde taart uit de koeling. Het ziet er speels, elegant, kleurrijk en bovenal zeer smakelijk uit. ‘Kijk,’ zegt ze, ‘bloemetjes! Vind ik leuk.’

Workshop taarten bakken

Hoezeer Loan ook op haar plek is in de nieuwe bakery, en de mogelijkheden nog maar nauwelijks aangeroerd, houdt ze al rekening met de volgende stap van haar droom. ‘Uiteindelijk wil ik het allerliefste workshops met kleine groepjes mensen organiseren,’ vertelt ze.

‘Maar dan moet het hier eerst wat gezelliger zijn. En de bakery moet gewoon een beetje lopen.’ Ze verwacht zelf dat ze dat allemaal met een jaar of twee wel op de rails heeft. Ze heeft geen haast. ‘Ik doe alles op intuïtie, het gaat om gevoel. En gevoel werkt het best voor mij.’

VOLG ONS OP INSTAGRAM #SMAAKVOLNH


Alle rechten voorbehouden. Smaakvol Noord-Holland ©