Voedselallergie

Wegwijs in de wereld van de voedselallergieën

Tekst: Marina Numan

De één kan alles eten, voor een ander is het een ware zoektocht in een wereld van gluten, coeliakie, lactose of voedselallergieën. Toch is er vaak onbegrip van vrienden, familie of collega’s. Maar wat is het nu eigenlijk en wat kun je er mee? Marina Numan schreef o.a. ‘Het Wereld Dieet’ en helpt je om je eigen voedingspatroon te onderzoeken en verbeteren.

Heb jij wel eens een gluut gezien?

Nee? Toch zijn er mensen die er veel last van kunnen hebben. Gluten is afgeleid van het Latijnse woord voor lijm. Een verzamelnaam voor een groep eiwitten die in sommige granen zoals tarwe, rogge en spelt worden aangetroffen.

Gluten is niet in water oplosbaar en wordt door de plant opgeslagen in de graankorrel om te dienen als reservevoedsel. Als men de gluten niet verdraagt, noemen we dit coeliakie (spreek uit: seu-li-a-ki). Het slijmvlies van de dunne darm wordt door de gluten beschadigd. Hierdoor kunnen belangrijke voedingsstoffen niet meer worden opgenomen.

Een gezonde dunne darm heeft vele plooien en darmvlokken met een ruw oppervlak, zodat onze voeding er aan blijft kleven en kan worden opgenomen. Bij coeliakie verdwijnen de plooien en darmvlokken en word het oppervlak glad.

Door de kleverige, bindende eigenschappen van gluten worden ze in de voedingsindustrie veel gebruikt. Je vindt ze o.a. in sauzen, soepen, snoep en chips. Dus niet alleen in brood, koekjes en pizza. Veelgehoorde klachten zijn diarree, obstipatie maar ook depressiviteit, neerslachtigheid en botontkalking.

Er zijn mensen die door een gebrek aan voedingsstoffen veel gewicht verliezen, toch zijn er ook mensen die juist kampen met overgewicht. De eerste stap naar een diagnose is een bloedtest naar antistoffen tegen gluten. Blijkt hieruit dat je niet tegen gluten kunt dan heb je waarschijnlijk baat bij een glutenvrij dieet.

Niet-granen zoals (wilde) rijst, boekweit, quinoa, amaranth, sojabonen, gierst, haver, mais en zonnebloempitten bevatten van origine geen gluten. Je kunt deze niet-granen herkennen op de verpakking aan het teken met een doorgestreepte aar. Dan weet je zeker dat dit product veilig gegeten kan worden.

Allergeneninformatie

De Europese wetgeving stelt verplicht om allergeneninformatie te geven op voorverpakte producten, maar ook in de horeca, op de menu- en allergenenkaart zie je tegenwoordig de ingrediënten vermeld staan die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken.

Het gaat om veertien stoffen, zoals glutenbevattende granen, schaaldieren, eieren, pinda, melk etc. Zo kun je een keuze maken die het beste is voor jouw gezondheid. En die gezondheid kan bij ontzettend veel mensen verbeterd worden.

Leefstijl als medicijn heb je zelf in de hand

De drang om het boek ‘Het Wereld Dieet’ te schrijven is voortgekomen uit het feit dat we met z’n allen eengrote hoeveelheid dierlijke eiwitten consumeren, met alle ingrijpende gevolgen van dien. Maar ook het onnodig wegwerpen van voedsel ‘food waste’.

Alleen al in Europa is dit 88 miljoen ton! ‘Het Wereld Dieet’ is het eerste dieet, waar we meer plantaardige voeding consumeren in plaats van dierlijke. Het komt de biodiversiteit (momenteel wordt 40-50% van de wereld graanoogst gebruikt als diervoer), klimaat, dierenwelzijn en water ten goede.

Bovendien bewijst het de gezondheid een grote dienst doordat welvaartsziekten, zoals overgewicht, diabetes type 2, kanker, hart- en vaatziekten worden teruggedrongen.

Het Wereld dieet boek

‘Het Wereld Dieet’ is gebaseerd op drie pijlers. Gezonde voeding, regelmatig bewegen en een juiste mind-set. Ik heb regelmatig meegelopen met een huisarts. Er waren veel patiënten met overgewicht en vermoeidheidsklachten. Zij bleken een tekort aan de juiste voedingsstoffen te hebben.

Uit onderzoek blijkt dat, als we andere, individueel geschikte, gezondere en politieke keuzes maken, veel van de ziektegevallen in Nederland voorkomen kunnen worden. In onze opleiding tot gezondheidscoach leren we de cursisten hun optimale gezondheid terug te vinden. Daarnaast leren we ze koken met plantaardig ingrediënten, zodat ze zelf thuis een gezonde maaltijd kunnen bereiden.

Sinds ik de opleiding, bij de beroemde arts Rüdiger Dahlke heb gevolgd, ben ik fan van veganistische voeding. Wat een heerlijke gerechten heb ik leren maken. Glutenvrije spaghetti met vleesvervangers, zo lekker dat je je vingers erbij opeet. Je hebt echt niet door dat er geen gehakt in zit.

Voor het grootste gedeelte eet ik vanaf die tijd plantaardig en voor een klein deel dierlijk. Door de ingebouwde ‘genotswolk’ van ‘Het Wereld Dieet’, is het uitstekend vol te houden en voel je je steeds gezonder, slanker en fitter worden.

Iemand nog een gluut?

VOLG ONS OP INSTAGRAM #SMAAKVOLNH


Alle rechten voorbehouden. Smaakvol Noord-Holland ©