Informatie

Eten met weinig calorieën:
Een complete lijst 2021

Tekst: Smaakvol Noord-Holland Fotografie: Unsplash

Je wilt afvallen en niet te veel calorieën binnenkrijgen. Dan is eten met weinig calorieën de oplossing. Belangrijk is wel dat je dat in gezonde voeding vindt.

Calorieën leveren namelijk ook de energie die je lichaam nodig heeft tijdens lichamelijke activiteit, de rust en voor de spijsvertering.

Eten met weinig calorieën, daarvan kun je aardig wat eten zonder dat dit tot een teveel aan energie leidt. En dan vraag jij je gelijk af, wat is dan geschikt eten met weinig calorieën?

Je kunt je totale calorie inname verlagen door caloriearme voeding te eten. Deze kun je vinden in verschillende soorten voeding zoals dit complete overzicht van voedingsmiddelen.

Waarom caloriearm eten?

Je kunt alleen afvallen wanneer je minder calorieën eet dan je verbruikt. Vet verlies je als je minder calorieën eet. Je dwingt je lichaam dan om je vetreserves te gebruiken voor de energie die je nodig hebt.

Denk niet, ik sla de noten of die vette makreelsalade over op het verjaardagsfeestje, want je lichaam heeft die vetten ook nodig. Zolang je die maar zoekt in de gezonde voeding en met mate eet. Een stuk pizza eens in de zoveel tijd is echt geen probleem.

Belangrijk is dat je naast het eten van laag calorierijk voedsel, ook een vorm van beweging toevoegt. Dat kan bestaan uit elke dag wandelen een bootcamp of fitness om er een paar te noemen.

Aankomen door te weinig eten

Stel dat jij snel wilt afvallen en je besluit voor een aantal maanden weinig calorierijk voedsel te eten, dan maak je geen vrienden met je lichaam. Dat blijkt uit onderzoek waarbij mensen werden gevolgd met overgewicht.

Wat bleek is dat de proefpersonen met lage calorie-inname na een tijd een vertraagde stofwisseling opliepen, wat resulteerde in dat hun afvalproces stagneerde.

Informeer altijd bij je huisarts als je veel kilo’s wilt afvallen, hij of zij zal je dan doorverwijzen naar een expert die je kan begeleiden.

Gezond eten met weinig calorieën

Zorg dat je niet alleen op calorieën let maar dat je ook let op de voedingsmiddelen met veel vitamines en mineralen.

Want door alleen te letten op hoe je weinig calorieën in neemt is de kans op vitamine te kort en mineralen te kort aanwezig.

In de lijst hieronder vind je ook de langevinger, chocoladezoen en het waterijsje. Dit zijn natuurlijk geen voedingsmiddelen waarmee jij je dag moet gaan vullen om je gewenste gewicht te behalen.

Caloriearm eten lijst:

Broodsoorten met weinig calorieën

Deze lijst broodsoorten bevatten vezels en zijn een goed begin voor een ontbijt. Voeg hier wat groenten en mager vlees of zuivel uit deze lijst aan toe en je hebt een ontbijt met weinig calorieën.

  • Volkoren brood
  • LU Cracottes
  • Volkoren beschuit
  • Knäckebröd
  • Rijstwafels

Plantaardige en magere zuivel soorten

Ben je veganist of ben je lactose intolerant, dan heb je tegenwoordig genoeg keuze aan plantaardige zuivel. En amandelmelk is thuis heel eenvoudig zelf te maken. Eet je wel melkproducten eet dan de magere varianten. Ikzelf ben gek op cottage cheese met wat fruit. Ideaal als ontbijt of als tussendoortje.

  • Kwark
  • Yoghurt
  • Haveryoghurt
  • Sojayoghurt
  • Cottage cheese
  • Amandelmelk

Magere vlees en vissoorten

Kalkoenfilet is al magerder dan kipfilet en dus ideaal voor ontbijt of lunch. Wissel af met tonijn in water uit blik en maak hier een heerlijke salade mee, toast wat brood en eet smakelijk. Voor het avond eten met weinig calorieën maak dan een varkenshaasje met Vietnamese groentesalade.

  • Kalkoenfilet
  • Kipfilet
  • Tonijn in water
  • Tong
  • Varkenshaas
  • Garnalen
  • Kabeljauw

Groente met weinig calorieën

Wil je afvallen, eet dan groente. Hier kun je niet genoeg van eten en dus zie dit als de basis van je ontbijt, lunch en avond eten. Zo krijg je ook geen honger. Voeg hier steeds wat uit deze lijst aan toe en je zit altijd goed.

  • Wortels
  • Olijven
  • Avocado
  • Komkommer
  • Rucola
  • Asperges
  • Bieten
  • Broccoli
  • Spruitjes
  • Kool
  • Bloemkool
  • Bleekselderij
  • Snijbiet
  • Venkel
  • Knoflook
  • IJsbergsla
  • Jicama (Yamboon)
  • Boerenkool
  • Microgroenten
  • Paddenstoelen
  • Uien
  • Pepers en paprika’s
  • Radijsjes
  • Romainesla
  • Koolraap
  • Spinazie
  • Sugarsnaps
  • Tomaten
  • Knolraap
  • Waterkers
  • Courgette
  • Postelein

Peulvruchten met weinig calorieën

Peulvruchten bevatten soms wat meer calorieën dan vlees of vis, maar zitten vol met eiwitten. Belangrijk element om je vol én gezond te voelen. Edamame-bonen eet ik graag in een poke bowl, super lekker én gezond. Geen idee wat een poke bowl is, bekijk dit blog daar leg ik het uit.

  • Edamame-bonen
  • Linzen
  • Kikkererwten
  • Kapucijners
  • Bruine bonen
  • Witte bonen

Fruit met weinig calorieën

Ondanks dat fruit net als groente ook calorie arm is, zitten er wel meer calorieën in fruit vanwege de suikers in het fruit. Let op met het eten van te veel fruit want dan zit je al snel aan je tax. Ik eet zelf een halve banaan met wat zuivel nadat ik klaar ben met sport. En de andere helft van de banaan gaat bijvoorbeeld in de overnight-oats met blauwe bessen of appel voor de volgende ochtend.

  • Blauwe bessen
  • Cranberries
  • Druiven
  • Banaan
  • Mango
  • Appel
  • Bosbessen
  • Aardbeien
  • Mandarijnen
  • Grapefruit
  • Citroen en limoen
  • Papaja
  • Watermeloen
  • Sterfruit

Drinken met weinig calorieën

Niet vergeten, drink genoeg. Gewoon water bevat 0 calorieën. Drink na het opstaan direct een glas water zodat je jouw lichaam opgang brengt en drink een halfuur van te voren, voordat je gaat lunchen of dineren, een glas water. Dit zorgt dat je een vol gevoel hebt en dus niet te veel eet. Koffie bevat 2 calorieën per kopje maar dat wil niet zeggen dat je de hele dag koffie moet drinken. En let op, koffie zonder suiker en melk!

  • Water
  • Kruidenthee
  • Koffie
  • Bouillon
  • Koolzuurhoudend water

Snacks met weinig calorieën

Noten zijn gezond, maar eet geen bakje noten leeg. Een klein handje noten als snack is prima. Lekker aan het Netflixen en toch wat in de mond, zoute stokjes of een bakje popcorn zonder suiker is ook goed te doen, maar let wel op dat je niet hele pakken weg eet. Want dan heb je de hele dag goed opgelet en ga je ’s avonds de fout in!

  • Amandelen
  • Pinda’s
  • Zoute stokjes
  • Ei

Snoep met weinig calorieën

Zoals ik in de inleiding vertelde, je gaat niet afvallen bij alleen lange vingers of waterijsjes eten, laat staan chocoladezoenen of pure chocolade. Rasp pure chocolade over je overnight-oats of je bakje yoghurt, heelrijk. Maar net als snacks, eet één chocoladezoen en niet een heel pak, eet een stukje pure chocolade en niet de hele reep.

  • Lange vingers
  • Waterijsje
  • Pure chocolade
  • Popcorn
  • Chocoladezoen

Alle rechten voorbehouden. Smaakvol Noord-Holland ©