Artikel

Superfoods en de voordelen

Tekst: Smaakvol NH Fotografie:Unsplash

Diverse griepvirussen zwieren in het rond en we zijn allemaal extra moe door het gebrek aan zonlicht in deze wintermaanden.

Tijd voor een extra boost! Behalve de bekende vitamine preparaten voor een gezond lichaam, hebben we met z’n allen ook behoefte aan extra energie en bij uitstek een goede weerstand!

Ons advies luidt: neem extra superfoods! Want superfoods zijn veel rijkelijker dan vitamines!

Superfoods hebben een enorme populariteit behaald in de media en in de schappen van de winkels. Toch lijkt deze populariteit iets te zijn afgenomen door de opkomst van andere (eiwit)trends op het gebied van gezonde voeding.

Dat wil niet zeggen dat superfoods deze nieuwe trends niet overleven, want superfoods zijn echt supergezond en voeden echt je lichaam tot in de kern!

Wij pleiten daarom weer voor herleving van deze krachtige power superfoods, die behalve vitamines; ook mineralen, voedingsstoffen, elektrolyten en fytonutriënten (plantaardige stoffen met geneeskrachtige eigenschappen) bevatten.

Een bijkomend voordeel is dat superfoods weinig calorieën bevatten, voor wie slank wil blijven! Alle reden om te beginnen met een nieuwe voorraad superfoods in de kast!

Superfood-lijst: 9 superfoods op en rij:

1. Spirulina
Spirulina behoort tot de algen. Het is een blauwgroen algje, afkomstig uit de basische meren. Het bevat meer dan 65% aan complete eiwitten. Spirulina bevat meer eiwitten dan vis (300% meer), vlees of gevogelte, maar dan met bijkomend voordeel 0% cholesterol. Spirulina is ook zeer rijk aan chlorofyl dat is een andere naam voor ijzer. Het bevat zo ongeveer 58 keer meer ijzer dan in verse spinazie voorkomt. Daarnaast bevat spirulina veel antioxidanten, bètacaroteen en de essentiële vetzuren omega 3 en 6. Spirulina is uitermate geschikt voor meer energie en helpt tegen vermoeidheid. Het werkt ook uitermate goed bij mensen met spijsverteringsproblemen, omdat het de opname van voedingsstoffen door het lichaam te bevorderd.

2. Gojibessen
Gojibessen zijn afkomstig uit Zuid Amerika en delen van Azië. Ze worden gedroogd voordat ze worden geëxporteerd naar andere delen van de wereld. Gojibessen zijn de meest voedzame bessen op de aarde. Ze zijn een bron van eiwitten en aminozuren, vitamine B1, B2, B6, E en C en bevatten enorm veel sporenelementen. Ze zijn zeer rijk aan antioxidanten, die je beschermen tegen het verouderingsproces en vrije radicalen. Daarnaast verbeteren de gojibessen het zicht, verhogen het libido en de seksuele functies en geven het immuunsysteem een ware boost.

3. Hennepzaad en hennepolie
Hennepzaad en -olie zijn absolute bronnen van volledige eiwitten; 33% tot 37% van het gewicht. Ze zitten boordevol enzymen en zorgen voor een optimale energie. Ze zijn zeer rijk aan omega 3, 6 en 9; welke zeer belangrijk zijn voor de hersenfuncties. Daarnaast is het uitermate geschikt als ingrediënt voor diverse schoonheidsproducten. Hennepzaadjes en hennepolie brengen de essentiële vetzuren in je lichaam in balans ten geven het immuunsysteem een ware oppepper. Ze werken ontstekingsremmend in je lichaam. Hennepzaad en hennepolie bevatten daarnaast een reeks van aminozuren. Ze zijn ook rijk in mineralen zoals fosfor, kalium, magnesium, calcium, ijzer, mangaan, zink, natrium, silicium, koper en vele andere.

4. Lijnzaad en lijnzaadolie
Lijnzaad en lijnzaadolie behoren tot de rijkste bronnen van omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren kan ons lichaam niet zelf kan produceren en daarmee essentieel voor de gezondheid! De grote meerderheid van de mensen, in onze huidige maatschappij, krijgen te veel omega 6 vetzuren binnen en niet genoeg omega 3. Echter is de balans tussen de twee vetzuren cruciaal voor de gezondheid. Lijnzaad en lijnzaadolie is een superfood die omega 6 en 3 bevatten in de juiste balans voor het menselijk lichaam. Essentiële vetzuren zijn onder andere belangrijk voor de hersenfuncties, energieproductie, zuurstofhuishouding en het immuunsysteem. Daarnaast werkt Omega 3 ontstekingsremmend en voorkomen ze veel hart- en vaatziektes, zoals een hoge bloeddruk en beroertes.

5. Chiazaad
Chiazaadjes zijn vervuld van diverse complete eiwitten (eiwitten met alle essentiële aminozuren). Ze zijn rijk aan vezels, kalium, calcium, ijzer, fosfor en mangaan. Chiazaad is een perfecte aanvulling op je vezelinname. Een eetlepel chiazaad bevat namelijk al 5 gram vezels. Chiazaad is daarnaast ook rijk aan antioxidanten, vitamine C en omega 3 en 6 vetzuren. De chiazaadjes absorberen heel veel water (ongeveer 10 keer hun eigen gewicht). Chiazaadjes kun je het beste weken voor gebruik, zodat een geleiachtige substantie ontstaat. De chiazaadjes zuiveren je spijsverterings- en immuunsysteem, doordat alle giftige stoffen en onzuiverheden via de darmen worden afgevoerd.

6. Chlorella
Chlorella is een groen, eencellig zoetwateralg afkomstig uit de rivieren en meren in Oost-Azië. Chlorella bevat een bijzonder hoog gehalte aan chlorofyl. Dat is de groene kleurstof in de bladeren van planten waarmee zij zonlicht opvangen en omzetten in energie. Chlorella bevat daarnaast ook grote hoeveelheden DNA en RNA. Deze nucleïnezuren bevatten alle informatie over de bouw en functie van al je lichaamscellen. Bij ouderdom neemt de productie van deze stofjes langzaam af. Dit wordt weer in verband gebracht met artritis, kanker, hart- en vaatziekten en dementie. Chlorella brengt de nucleïnezuren in je lichaam weer op peil, waardoor de kwaliteit van (nieuwe) cellen wordt verhoogd. Hiermee wordt het verouderingsproces vertraagd. Chlorella bevat daarbij nog een unieke stofje. Dat wordt Chlorella Groei Factor (CGF) wordt genoemd. Dit stofje zorgt ervoor dat het algje zich razendsnel vermenigvuldigd. Het stofje uit chlorella levert een bijdrage aan een snel herstel van onze lichaamscellen en -weefsels.

7. Maca poeder
Maca is een wortel uit Peru. Maca is rijk aan ijzer, calcium, fosfor, magnesium, kalium en de vitamines B1, B2, C. Maca wordt voornamelijk in poedervorm gemaakt. Maca brengt de hormoonhuishouding in balans en werkt goed voor zowel vrouwen (verlichting bij PMS en menopauze) als voor mannen (verhoogde vruchtbaarheid). Maca helpt daarnaast om het stressniveau te verlagen, geeft kracht, conditie, energie en uithoudingsvermogen. Het vergroot het libido en werkt mee met de ritmes en behoeftes van je lichaam.

8. Rauwe Cacao
Cacao is een ware superfood! Echter alleen de echte, originele, liefst rauwe en pure cacao. In de vorm van cacaobonen of in poedervorm. Pure, rauwe en biologische cacao is heel goed voor je gezondheid. Het helpt bovendien om vet te verliezen en op gewicht te blijven. Pure cacao is rijk aan antioxidanten, magnesium, ijzer, chroom, mangaan, zink, koper, vitamine C, fosfor en meer. Het bevat ook veel tryptofaan, een stof die van groot belang is bij de productie van serotonine. Serotonine zorgt voor afname van angstklachten en vermindert stress. Serotonine heeft hetzelfde effect op onze hersenen als liefde. Het geeft een geluksgevoel!

9. Kokos
Kokoswater is rijk aan kalium. Dit is nodig voor een goede rehydratie en heeft sterke antivirale eigenschappen. Het bevat ook kinetine en heeft een verjongend effect op ons lichaam. Het vruchtvlees van de kokos is daarnaast rijk aan eiwitten en vezels. Het bevat een geweldig verzadigd vet wat essentieel is voor ons lichaam. Het verzadigde vet in kokosolie versterkt het immuunsysteem, de schildklier, het zenuwstelsel en ondersteunt de huid.

VOLG ONS OP INSTAGRAM #SMAAKVOLNH


Alle rechten voorbehouden. Smaakvol Noord-Holland ©